Tervezés. Az egyik legfontosabb dolog, amit tehetsz a vállalkozásod sikeréért!

Bár mindenki tisztában van azzal, hogy a pénzügyi terv kritikus fontosságú a hosszútávú sikerhez, mégis sokan mellőzik. Miért? Talán azért, mert unalmas és “megterhelő”. Nem véletlen végződik kudarccal az induló vállalkozások nagy része.

Ennek a cikknek az a célja, hogy egy induló webshop példáján keresztül mutassam be a tervezés folyamatát az elejétől a végéig. Kezdjünk is neki!

Sarokszámok

Tegyük fel, hogy teljes munkaidős állás mellett 120.000 Ft-os mellékjövedelemre szeretnél szert tenni minden hónapban, ezért webshop indításra adod a fejed. Alanyi adómentes, KATÁ-s egyéni vállalkozóként kezdesz neki a vállalkozásodnak. (KATA: kisadózó vállalkozások tételes adója; alanyi adómentes: 12.000.000 Ft éves bevételig választható.)

Nézzük meg, hogy ezek a feltételek mellett milyen sarokszámokkal kell terveznünk!

Cél = 120.000 Ft havi mellékjövedelem (adózott eredmény)

Profithányad=15%

A profithányad azt mutatja meg, hogy a bevételed hány százaléka profit. Például, ha 100 Ft a bevételed, akkor ebben az esetben 15 Ft-ot tudsz ebből zsebre rakni. A többit marketingre, logisztikára, termékekre, adóra stb. fogod költeni. Átlagosan a cégek 10-20% közötti profithányaddal működnek, ezért egy becslésként felteszem, hogy neked ez 15% lesz.

Adó (éves) = KATA + tételes IPA, azaz 12 x 25.000 Ft + 50.000 Ft = 350.000 Ft

Ha nem főállású kiadózó vagy (legalább heti 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonyban állsz), akkor havi fix 25.000 Ft-ot kell fizetned abban az esetben, ha az éves forgalmad nem haladja meg a 12.000.000 Ft-ot. Emellett egy egyszeri 50.000 Ft-os iparűzési adót is be kell fizetned.

Havi árbevétel = 6,66 x 120 000 Ft = 799.200 Ft

A 120.000 Ft – a fentebb kifejtett profithányad alapján – a havi árbevétel 15%-a. Tehát ahhoz, hogy megkapjuk a 100%-ot (teljes árbevétel), fel kell szoroznunk 6,66-tal a 120.000 Ft-ot.

Éves árbevétel = 12 x 799.200 Ft = 9.590.400 Ft

Az éves árbevételhez meg kell szoroznunk a havi bevételt 12-vel.

A számítások alapján úgy fest, hogy a 120.000 Ft-os jövedelemhez szükséged lesz kb. 800.000 Ft-os forgalmat csinálnod havi szinten. Nyilván lesznek szezonalitások: előfordulhat, hogy karácsony előtt vagy Black Friday-nél a havi cél 3-szorosát hozod, míg egy lassúbb nyári hónapban csak a felét.

Miből lesz bevétel?

Termékportfólió

Már tudjuk, hogy mennyi bevételt kell generálnunk a cél eléréséhez, most azt kell kitalálni, hogy milyen és hány darab termékből tudunk eladni ennyit. A lenti táblán láthatod, hogy különböző fogyasztói árú termékek esetén mekkora mennyiségben kell értékesítened és hány terméket kell a portfóliódban tartanod.

Tegyük fel, hogy egy hazai potencianövelőt akarsz eladni, már meg is van a nagyker. 5.000 Ft-ért fogod árulni és csak ez az egy termék lesz a shopodban. Ebben az esetben havonta 160 (!) darabot kell eladnod ahhoz, hogy a tervednél legyél. Ha a portfóliódat kibővíted 1-ről 10-re, azzal, hogy eladsz még más férfi egészséggel kapcsolatos termékeket (pl. prosztata tabletta, hajhullás elleni csepp stb.), akkor már „csak” 16 darabot kell eladnod termékenként.

Termékek száma Termékek átlagos fogyasztói ára Havi eladott mennyiség (db)/termék
1 5 000 Ft 160
5 5 000 Ft 32
10 5 000 Ft 16
20 5 000 Ft 8

 

Mi a helyzet, ha olcsóbb vagy drágább termékeket választasz? Nézzük meg!

Átlag 2.000 Ft-os termékek esetén: 

Termékek száma Termékek átlagos fogyasztói ára Havi eladott mennyiség (db)/termék
1 2 000 Ft 400
5 2 000 Ft 80
10 2 000 Ft 40
20 2 000 Ft 20

 

Átlag 9.000 Ft-os termékek esetén: 

Termékek száma Termékek átlagos fogyasztói ára Havi eladott mennyiség (db)/termék
1 9 000 Ft 89
5 9 000 Ft 18
10 9 000 Ft 9
20 9 000 Ft 5

 

Ezekből az egyszerű számításokból kiderül, hogy érdemes minél inkább diverzifikálnod a portfóliód és nagyobb értékű termékeket forgalmaznod, amik felfelé fogják húzni a portfólió átlagos fogyasztói árát. Fontos megjegyezni, hogy a nagy kosárérték mellett van egy még fontosabb mutató: az árrés. Hiába adod el a legdrágább terméked, ha azon nem keresel egy vasat sem. Tehát a fő fókusz: nagy árrés és magas fogyasztói ár.

Költségek

Megvan, hogy hány terméket és milyen értékben kell eladnunk ahhoz, hogy a bevétel stimmeljen. De mi a helyzet a költségekkel? Ha a fenti 15%-os profithányadot el akarjuk érni, akkor komolyan meg kell terveznünk ezeket.

Állandó és változó költségek 

Különbséget kell tennünk a bevételtől független és a bevételtől függő költségek között.

Állandó költségek 

Az állandó költségeket akkor is ki kell fizetned, ha egy darab terméket nem adtál el az adott hónapban. Pár példa:

 Üzemeltetés

  • Webshop-motor havi díja
  • email marketing szoftver

Megbízási díj

  • Virtuális asszisztens havi díja
  • könyvelő díja

Az állandó költségeket akár hónap elején fel is vezetheted és tudsz velük előre számolni. Első lépésként ezeket a költségeket kell kitermelnie a webshopodnak, mivel ezekből nem tudsz „vágni”, nem tudsz spórolni rajtuk.

Változó költségek

A változó költségek a bevételeddel lesznek arányosak és a volumen fogja meghatározni, hogy mennyit kell költened ezekre. Itt az a lényeges, hogy az arányokat lődd be jól!

Eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ)

Az eladott áruk beszerzési értéke az üzleti évben eladott anyagok, áruk bekerülési értékét foglalja magában.

Most az egyszerűség kedvéért azt feltételezem, hogy nem tartasz készletet, tehát nem előre fizetsz az árukért, hanem a rendelés beérkezése után elmész a szerződött nagykerhez, ahol megveszed az adott termékeket. Tehát itt a forgalomtól függően fog felmerülni ez a költség és nem előre veszed meg a készletet.

A bevételed és az eladott áruk beszerzési értéke közti különbség lesz a fedezet az összes egyéb költségre és a nyereségre, aminek bruttó nyereség vagy gross profit neve. Ebből a különbözetből kell kigazdálkodnod az ELÁBÉ-n kívüli összes költséget, tehát például a kiszállítás díját, a marketinget, a megbízási díjakat, a szoftverdíjat, adókat stb. Gondolom érzed, hogy emiatt nagyon fontos, hogy mennyiért szerzed be azokat a termékeket.

A fent leírtak miatt tehát nem mindegy, hogy milyen árrésű termékeket értékesítesz. Az árrés a fogyasztói ár mínusz a beszerzési ár. Minél nagyobb árrésű termékeket adsz el, annál nagyobb lesz a fent említett bruttó nyereség, így annál több pénzed marad a költségekre és természetesen saját zsebedben.

Az árrés témája megér egy külön cikket, viszont az elmondható, hogy szerintem 50%-nak minimum meg kell lennie ennek az értéknek. Tehát egy 50 Ft-os beszerzési áron megvett terméket legalább 100 Ft-ért el kell tudnod adni. 

Marketing

A marketing költségek nagy részét a PPC hirdetések (Facebook, Google) fogják kitenni, ahol elengedhetetlen a jó megtérülés. Itt is előre ki kell számolnod, hogy mennyit költhetsz egy vevőre (CAC) és mekkora minimális megtérülést (ROAS) kell hoznia az egyes csatornáknak, hogy profitábilis legyen a vállalkozásod.

A költségek közül itt tudsz a legkönnyebben „vágni”, ha elszállnak a többi kiadások vagy kevés a bevétel és nyúlnod kell valamihez, hogy ne veszteséggel zárj.

A marketingben szintén fontos, hogy ne egy csatornára támaszkodj, próbáld meg itt is fenntartani az egyensúlyt. Ha egy forrásból jön a forgalmad és a vevőid nagy része, akkor labilis lesz a vállalkozásod. Például a Facebook felfüggeszti a hirdetési fiókod vagy a Google változtat a keresési eredmények rangsorolásában és egyik napról a másikra lenullázódhat a forgalmad, game over.

Disztribúció

A rendelések összecsomagolása, feladása szintén változó költség, ami attól fog függeni, hogy mennyi tranzakciót bonyolítottak le nálad. Kezdetben a kisebb volumen miatt nagy valószínűséggel magasabb díjakat kell fizetned a futárszolgálatnak, viszont idővel jobb árakat tudsz majd kialkudni, hiszen növekedni fog a megrendelések száma.

Mivel a teljes munkaidő mellett szűkösek a kapacitásaid a logisztikai feladatokra és az adminisztrációra, ezért itt felmerülhet egy fix költség is, ha megbízol például egy diákot, aki elvégzi helyetted ezeket a feladatokat.

Eredménykimutatás

A fent részletezett bevételek és kiadások rendszerezésére, illetve a profit kiszámítására az eredménykimutatás szolgál. Egy egyszerűbb verzió bőven jó lesz, hiszen ez csak saját magunknak készül. 

Ebben a táblában havi szinten tudod vezetni a számaid és láthatod, hogy mennyire profitábilis a webshop. Az összes fontosabb döntést az eredménykimutatás ismeretében érdemes meghozni: hol kell visszafogni a költéseket, kell-e új beszállító után nézni, mennyit költhetsz marketingre, mennyi legyen az ingyen szállítás küszöb stb.             

Az eredeti példánál maradva elkészítettem az éves tervet. Ezeknek a számoknak kell teljesülnie ahhoz, hogy elérd az átlag havi 120.000 Ft-os fizetés kiegészítést.

Ezt a tervet érdemes lesz majd havi szintre lebontva is elkészíteni, ahol kalkulálni tudsz a szezonalitással, a gyengébb és erősebb hónapokkal.

Fontos arányszámok

A tábla megértéséhez fontos átvenni néhány arányszámot, amelyek iránytűként fognak szolgálni számodra.

ELÁBÉ és bevétel aránya

Ez az arányszám termékválasztásnál lesz nagyon fontos.

ELÁBÉ/Bevétel arány = ELÁBÉ/Bevétel x 100 = 2 300 000 Ft /9 590 400 Ft x 100 = 23,9%

A tervünkben ez 23,9%, ami azt jelenti, hogy ha vásárolsz 23,9 Ft értékben árut, akkor azt 100 Ft-ért kell eladnod.

Marketing és bevétel aránya

A marketing költések esetén tudnod kell, hogy mi az a minimum megtérülés, amit hoznia kell a kampányaidnak és egyéb költéseidnek, hogy a tervednél maradj.

Marketing/Bevétel arány = Marketing/Bevétel x 100 = 2 600 000 Ft / 9 590 400 Ft x 100 = 27,1%

Minden elköltött 27,1 Ft legalább 100 Ft-ot kell, hogy hozzon a konyhára.

Disztribúció és bevétel aránya

A futárcég kiválasztásához szükséges tudnod ezt az arányszámot. Érdemes több cégtől is bekérni árajánlatot és az alábbi számításból el tudod dönteni, hogy melyik lesz a legjobb választás számodra.

Disztribúció/Bevétel arány = Disztribúció/Bevétel *100 = 1 700 000 Ft/9 590 400 Ft * 100 = 17,7%

100 Ft-os rendelési érték csomagolási és kiszállítási díja maximum 17,7 Ft lehet.

Összegzés

Megfelelő tervezés nélkül jobb, ha neki sem állsz a webshop indításnak, mert nagy valószínűséggel garantálható lesz az eredmény. Láthatod a fenti példából, hogy nem kell megváltanod a világot, csak értened kell a számaidat. Ez a cikk elég sok információt tartalmaz, ezért azt javaslom, hogy olvasd át párszor és próbáld meg megérteni az alap összefüggéseket és csak azután láss neki a tervezésnek. Ezzel már bőven többet tettél a sikeredért, mint a többség.

Hogyan duplázd meg a webshopod bevételét?

Iratkozz fel az INGYENES, 6 napos email kurzusra, mely egy keretrendszert ad a bevételed megkétszerezéséhez.