A Google Shopping hirdetések egy új dimenziót nyitottak meg a magyar e-kereskedelemben 2019 nyarán. A hazánkban még újnak számító hirdetési megoldás ötvözi a keresési (Search) és a tartalmi (Display) hirdetések erősségeit, emellett extra funkcionalitásokat tesz elérhetővé.

A 2018-as The Rise of Google Shopping riport jelentései alapján a teljes kiskereskedelmi keresőmarketing büdzsé 76,4%-a Google Shopping hirdetésekre megy el, és ez a hirdetési költés hozza az összes kattintás 85,3%-át. Továbbá más tengerentúli kutatások szerint a Shopping kampányok hatékonysága átlagosan 30 százalékkal jobb, mint a hagyományos keresőhirdetéseké. Ezek a számok ismeretében bátran várhatunk jobb megtérüléseket és több profitot, mint megszokott Google Ads hirdetésektől.

Bár Magyarországon még gyerekcipőben jár ez a csatorna, a külföldi trendeket megfigyelve itt is rövid időn belül domináns szerepet fog kapni a webshop tulajdonosok eszköztárában.

Szeretnél már most behoztatatlan előnyre szert tenni a versenytársaiddal szemben?

Ha igen a válasz, akkor jó helyen jársz! Ez az útmutató minden lényeges információt tartalmaz ahhoz, hogy utcahosszakat verj a konkurenciára és urald a keresési találatokat a Google Shopping hirdetéseiddel.

Vágjunk bele!

Mi az a Google Shopping?

A Google Shopping a találati lista felső részében listázza árral, képpel és a bolt nevével a legjobb termékajánlatokat a fogyasztó által beírt kifejezésre.

Mit jelent ez neked? Az eddigi search vagy display hirdetéseidnél sokkal hatékonyabban tudod reklámozni a termékeidet azoknak az embereknek, akik már keresik elő a pénztárcájukat a zsebükből és a legjobb ajánlatot keresik.

Google Shopping hirdetés példa

A Google Shopping szolgáltatást vásárlók milliói használják a világon és népszerűsége egyre csak növekszik, mivel leegyszerűsíti a vásárlási döntést azzal, hogy árat és termékfotót is látnak a keresett termékről.

Miért hatékonyabb a hagyományos keresőhirdetéseknél?

Egy keresési kifejezésre megjelenő search hirdetés sokszor hasznos és releváns információkkal segít a vásárlásban.

Például egy Nike futócipőt szeretnék venni, ezért rákeresek Google-n, hátha találok valami jó ajánlatot online.

Google Shopping útmutató - search példa

A ‘nike futócipő’ kifejezésre megjenelő search reklámok bár adnak néhány támpontot, hogy hol érdemes szétnéznem, mégis hiányoznak a vásárlási döntés meghozatalához szükséges fontos elemek:

  • Vizuális megjelenés – jól néz ki? van a megfelelő színben?
  • Ár – mennyi az a cipő? lehet olcsóbban is megvenni ugyanazt?
  • Bolt – vásároltam már tőlük? megbízhatóak?

Ezekre a kérdésekre kattintás és keresgélés nélkül meg tudom adni a választ a Shopping hirdetéseknél.

Az ár megjelenítése kiemelt szerepet játszik a vásárlási döntésekben. Olvasd el Webshop árpszichológia c. cikkem, mely ezt a témát járja körül részletesen.

A jobb oldalon lévő nyílra kattintva gyakorlatilag a orrvérzésig böngészhetek a cipők között anélkül, hogy rákattintottam volna bármelyik hirdetésre.

A Google Shopping lényegében egy árösszehasonlító oldal mintájára működik: egy részletes és információgazdag listát kap a fogyasztó a keresésre, ahol oda-vissza kattintgatás nélkül tud válogatni.

Hogyan működik a Google Shopping?

Itt nincsenek kulcsszavak (csak negatív, de erről majd később).

Google Shopping hirdetések esetén a rendszer a Merchant Centerbe lévő termékadatok alapján dönti el, hogy hol és hogyan jelenjenek meg a reklámok.

A Merchant Center-fiókba feltöltött termékadatok tartalmazzák a termékeid részletes leírásait. A Google ezen információk alapján dönti el, hogy a hirdetésed releváns-e a felhasználónak vagy sem.

Ha releváns, akkor megjelenik a felhasználónak.

Ha tetszik a felhasználónak és rákattint, akkor fizetsz.

Nézzük meg ezt egy példán keresztül:

1. Minden fontos információt megadsz a termékeidről és feltöltöd ezeket egy feed formájában a Merchant Centerbe.

2. Egy felhasználó rákeres a Nivea q10 Power kifejezésre Google-n.

3. A Google algoritmus kiválasztja a Nivea q10 Power ránctalanító krémet a webshopodból és létrehoz egy Shopping hirdetést és megjeleníti a felhasználónak.

4. A felhasználó meglátja a hirdetésed és rákattint.

5. A felhasználó a termékoldaladra érkezik a kattintás után.

6. A Google pénzt számol fel neked a kattintásért.

Google Shopping beállítása lépésről lépésre

A Google Shopping technikai beállításához az alábbi 4 elemre lesz szükség:

  1. Webshop és termékek
  2. Termék feed
  3. Google Merchant Center fiók
  4. Google Ads fiók

Ha mind a négy elem megvan, akkor kiraktuk a puzzle-t. Kezdjünk is neki!

1. Termék feed

A webshop termékeinek adatait (pl. név, ár, leírás, készlet stb.) egy ún. termékkatalógus fájlban, másnéven termék feedben vagy Google Shopping feedben gyűjtjük  össze.

Talán ez a legnehezebb része az egész folyamatnak, hiszen itt stimmelnie kell minden adatnak ahhoz, hogy megfeleljünk a Google előírásainak és jóváhagyást kapjanak a termékeink.

A termék feedet webshop platformtól függően pluginokkal, bővítményekkel, appokkal stb. könnyen létre lehet hozni.

Válassz az alábbi webáruház motorok közül!

Shoprenter esetén

1. A webáruház admin felületén engedélyezd a feed-et a Marketing> Automatikus termék megosztás> Google Shopping menüpontban.

2. Adj meg egy jelszót, majd mentsd el azt a jobb felső sarokban található Mentés gombra kattintva.

Forrás: https://www.shoprenter.hu/blog/google-shopping-beallitasa

3. Ha ezzel kész vagy, akkor menj vissza a Google Shopping menüpontba, és másold ki az Export URL címke mellett található URL-t, amelyben már a jelszó is megtalálható az URL végén.

További tudnivalók: https://www.shoprenter.hu/blog/google-shopping-beallitasa

Shopify esetén

Ha Shopify-on fut a webáruházad, akkor használni tudod az integrációra kifejlesztett saját alkalmazásukat.

A fenti linken elérhető app automatikusan létrehozza a termék feedet és feltölti azt a Merchant Centerbe.

WooCommerce esetén

Elsőként telepítened kell egy bővítményt, például: Product Feed Pro for WooCommerce

Ezután létrehozod a feedet a WordPress vezérlőpulton belül.

Forrás: https://adespresso.com/blog/google-shopping-guide/

Az utasításokat követve testre tudod szabni a feed mezőit.

Magento esetén

Itt szintén egy bővítményt kell használnod: Google Shopping by Magmodules.

Ez az extension minden nap létrehoz egy frissített XML feedet, így mindig naprakész adatok fognak szerepelni a Merchant Centerben.

Ezért már fizetned kell egy egyszeri 50 $-t.

Unas esetén

Az UnasShop adminisztrációs felületen a Beállítások > Külső kapcsolatok > Árösszehasonlító export, Feed menüben engedélyezni kell a Google Product Feedet, valamint annak URL-jét át kell másolni a Merchant Centerbe. Innentől már automatikusan frissülnek a termékek a Google rendszerében, a megadott lekérdezési gyakoriság, lekérdezési idő, illetve az időzóna beállítás alapján, felhasználónév és jelszó nem szükséges.

További információ: https://unas.hu/blog/google-shopping-beallitas

2. Google Merchant fiók beállítása

Most, hogy már megvan a termék feed, a következő feladat a Google Merchant Center fiók létrehozása.

Miután ezzel megvagy, igazolnod kell, hogy a tiéd a webshop. Ezt megteheted a Google Tag Manager, a Google Analytics használatával vagy egy meta tag elhelyezésével az oldaladon.

A termék feed feltöltése a Merchant Centerben

Ha már össze van kötve a webshop platformod a Merchant Centerrel például egy alkalmazás segítségével (Shopify), akkor nincs dolgod itt, hagyd ki ezt a részt.

Ha nincs, akkor a következő a teendőd.

A Merchant Center felületén belül először kattints a Termékek > Táblázatok menüpontra.

Ezután kattints a kék színű + gombra és az alábbi oldal fog megjelenni. Válaszd ki az országot és a nyelvet, illetve pipáld be a Google Shopping hirdetések mezőt.

A Tovább gombra kattintás után a Név és beviteli módszer következik. Először nevezd el a táblázatot, majd válaszd ki az Ütemezett lekérdezés lehetőséget.

A Folytatás gombra kattintva a Beállítás oldal jön, ahol előszőr megadod a feed nevét, majd kiválasztod a lekérés idejét.

Ha gyakran változnak a termékek és folyamatosan töltesz fel újakat, akkor érdemes a napi frissítést választani.

A Fájl URL-címe mezőben kell megadni a termék feeded elérhetőségét. A felhasználónevet és a jelszavat nyugodtan üresen lehet hagyni.

Végül kattints Adattáblázat létrehozása gombra.

Ha mindent jól csináltál, akkor látnod kell feedet a Merchant Center felületén.

A feltöltés után a Diagnosztika menüpontban látod a feed állapotát. 

Általában minden feednél előfordul, hogy elutasítanak pár terméket. Az utasításokat követve könnyen ki tudod javítani a problémás tételeket.

Több információt a hibaelhárításról ezen a linken érsz el.

Merchant Center fiók társítása a Google Ads fiókhoz

Következő feladat a két fiók összelinkelése.

A Merchant  Centerben válaszd a Beállítások > Társított fiókok lehetőséget.

A Google Ads-ügyfélazonosító kitöltése után válaszd a LINK műveletet.

Eztán jelentkezz be a Google Ads fiókodba, majd Eszközök és Beállítások > Beállítás > Kapcsolt fiókok.

Kattints a Google Merchant Centernél lévő Részletek gombra és hagyd jóvá az összekapcsolási kérelmet.

Az összekapcsolás után minden készen áll ahhoz, hogy létrehozd életed első Google Shopping kampányát. Vágjunk is bele!

3. Google Shopping kampány beállítása

Ha minden eddigi beállítást sikeresen elvégeztél, akkor neki is láthatunk a kampány létrehozásának.

Elsőnek jelentkezz be a Google Ads fiókodba és kattints a Kampányok > Új kampány lehetőségre. 

Válaszd az Értékesítés > Shopping lehetőséget. 

Az ország megadása után a kampányaltípusnál Intelligens Shopping-kampány és Normál Shopping-kampány között lehet választani.

Normál Shopping-kampány vs. Intelligens Shopping-kampány

A lenti táblázatban látod a fő eltéréseket a két típus között.

Normál Shopping-kampány Intelligens Shopping-kampány
Megjelenési felület Search Display, Search, Gmail, YouTube, Search Partners
Ajánlattétel Manuális és automatikus Csak automatikus Kontroll Magas Alacsony Átláthatóság Magas Alacsony Optimalizálási lehetőség Magas Alacsony Remarketing Opcionális, ha közönséget adsz hozzá Alapvetően tartalmazza

Az Intelligens Shopping-kampány használatával sok feladatot megspórolsz magadnak és a munka nagy részét a Google algoritmusára bízod. Akkor érdemes használnod ezt a típust, ha nincs időd vagy elég tudásod monitorozni az eredményeket és optimalizálni, csak gyorsan el akarsz indulni. Továbbá nagyobb büdzsével rendelkezel és nem okoz problémát számodra, ha a hirdetéseid nem csupán az aktívan a termékedre keresőknek jelenik meg, hanem felbukkanak a Display Hálozaton, a YouTube-on vagy más oldalakon.

Nincs ráhatásod az ajánlatéttelre, hiszen csak a ‘Konverziós érték maximalizálása’ stratégia elérhető, ami automatikusan optimalizálja a CPC-det a konverzió növeléséhez.

Az Normál Shopping-kampány választásával már te döntöd el, hogy hol szeretnéd megjeleníteni a hirdetéseidet. Ha kisebb büdzséd van, akkor elég kezdetben csak a Search Network-ön hirdetned, hiszen itt úgyis olyan embereket érsz el, akik aktívan keresik a termékeid, ezért nagyobb az esélye a vásárlásnak.

Manuális ajánlattételre is van lehetőséged (manual CPC), ami nagyobb kontrollt ad a büdzséd felett.

A Normál Shopping-kampány esetén több adatod lesz, mert hozzáférsz Keresési kifejezésekhez, ami az intelligens kampánynál nem áll rendelkezésre.

A Google Shopping kampány beállításának befejezése

A fentiek ismeretében el tudod dönteni, hogy melyik kampánytípus áll közelebb az elképzelésedhez. Én itt a Normál Shopping-kampányt választom.

Az ajánlattételi stratégia Manual CPC (Enhaced).

A Célzásnál most csak a Keresési Hálózatot választom. 

Ha ezek megvannak, akkor kattints a Mentés és Folytatás gombra.

A következő oldalon a hirdetéscsoportot kell beállítani a név és a licit megadásával. A Mentés gomb megnyomásával kész a Google Shopping kampányunk, hurrá!

Jelenlegi kampánystruktúra:

  • Egy kampány
  • Egy hirdetéscsoport
  • Egy termékcsoport

 Ez kiindulásnak teljesen jó, viszont a hosszútávú sikert a folyamatos optimalizálás fogja meghozni.

Google Shopping kampány optimalizálása

A sikeres beállítás után a legfontosabb, hogy gyorsan adatokhoz jussunk, ami alapján tudunk optimalizálni.

Ebben a részben azokat a best practice-eket gyűjtöm össze, amik segíthetnek jobb eredményeket elérni.

Kampánystruktúra

A beállítás után egy kampány, egy hirdetéscsoport és egy termék csoport áll rendelkezésre.

Ez azt jelenti, hogy minden termékre ugyanaz a Max. CPC érvényes.

A költségek felett irányítást elsőként úgy erősíthetjük meg, hogy a termékeket termékcsoportokba rendezzük.

A Google számos lehetőséget ad a felosztásra: kialakíthatunk termékcsoportokat márka, elemazosító (SKU), terméktípus stb. szerint.

 

A termékeket érdemes pl. értékesítési volumen, árrés vagy ROAS (hirdetésmegtérülés) alapján felosztani.

Ha például egy home decor webshopban rengeteg állatos díszpárnát adnak el Google Shoppingon keresztül tisztességes ROAS-sal, akkor érdemes ezt a termékkört külön csoportba rendezve nagyobb napi költéssel és magasabb Max. CPC-vel hirdetni, hiszen ezek már bizonyíttan jól teljesítenek.

Árrés alapján létrehozott termékcsoportokkal kontroll alatt tartjuk profitabilitásunkat. Termék A 10.000 Ft-ba kerül, amin 60% arrés van, tehát minden vásárláson a bruttó nyereség (gross profit) 6.000 Ft. A termék konverziós rátája 2%, ami azt jelenti hogy 50 kattintásból lesz 1 vásárlónk. Tehát a fedezeti pont eléréséhez maximum 120 Ft-ot fizethetünk egy kattintásért, így ezt érdemes beállítani Max CPC-nek.

Ezeket a termékcsoportokat már nehéz a Google által adott márka, elemazonosító, terméktípus stb. szerint létrehozni, itt már egyéni címkét kell használni. Az egyéni címkékről részletes útmutatót ezen a linken találsz.

Kizáró kulcsszavak

A hagyományos search kampányokhoz hasonlóan itt is az ún. kizáró vagy negatív kulcsszavakkal tudjuk megakadályozni azt, hogy nem releváns kifejezésekre is megjelenjen a hirdetésünk.

A negatív kulcsszavak azonosításához a legegyszerűbb módszer a Kulcsszavak > Keresési kifejezések táblázat alapos átvizsgálása.

A riport tanulmányozása után a következőket érdemes kizárni.

  • irrelevás kifejezések: semmi köze az értékesített termékekhez
  • nem értékesített termékek: előfordulhat, hogy Huawei P30 Lite fent van a webshopodban, viszont a Huawei P30 Pro már nem, ezért arra nincs értelme megjelenni.
  • túl általános kifejezések: a vásárlói út elején jár a felhasználó, kidobott pénz egyből a termékoldalra terelni.

Ár

A Google Shopping az ár megjelenítésével listázza a keresett termékeket. Megeshet, hogy az áraid a piaci átlaghoz képest kevésbé versenyképesek, ezért a felhasználók nagy része a konkurenciához megy.

Ha nagy a különbség közted és a versenytárs ára között, akkor elsőnek próbálj meg közelíteni hozzá. Amennyiben ezt nem tudod megoldani, akkor állíts be egy alacsonyabb Max CPC-t, mivel itt nincs sok esélyed felvenni a kesztyűt.

Terméknév bővítése

“The more you tell, the more you sell.”

David Ogilvy mondása a modern korban is ugyanúgy igaz, mint annak idején. Minél több releváns információt adsz a felhasználónak, annál nagyobb valószínűséggel fog nálad vásárolni.

A Google Shopping hirdetéseknél nincs nagy mozgásterünk, viszont a terméknéven tudunk módosítani: kiegészíthetjük azt a termékkel kapcsolatos top kulcsszóval.

Vegyük példának a Liderin nevű férfi potenciáért kifejlesztett étrend-kiegészítőt.

A Patika24 hirdetésénél a Liderin terméknév ki van egészítve a “férfi potenciáért” kifejezéssel, aminek közeli variánsaira (pl. potencia, férfi potencia) nagy a keresési mennyiség.

Bizonyos felhasználók teljesen képben vannak a termékkel, így semmilyen hozzáadott értéke nincs a terméknév bővítésének, viszont vannak olyanok is, akiknek hiányos a tudásuk a Liderinnel kapcsolatban, ezért ez megerősítheti őket, hogy jó helyen járnak.

Termékfotó

A Google Shopping hirdetés egyik legfontosabb eleme a termékfotó.

Ki tudsz emelkedni a többi hirdetés közül és ezzel növelheted a CTR-t, ha a konkurensektől kicsit eltérően prezentálod ugyanazt a terméket.

A Sportfactory hirdetésében az Adidas cipő a többitől eltérően van befotózva, ami egyből felkelti a figyelmet.

Közönség felvétele

Közönségek hozzáadásával el tudsz érni olyan felhasználókat, akik jártak már az oldaladon, de nem vásároltak.

Ezek a listák (remarketing lists) minimum 1000 aktív tagot kell, hogy tartalmazzanak ahhoz, hogy a Google hirdetéseket tudjon megjeleníteni nekik.

Ha nagyobb forgalmú webshopod van, akkor létre tudsz hozni közönségeket termékmegtekintőkre, kosárelhagyókra stb., akiknek jóval nagyobb költéssel érdemes hirdetni, hiszen már közel járnak a vásárláshoz.

A közönség hozzáadásához válaszd a Közönségek  > Közönség fevétele lehetőséget. A kampány/hirdetéscsoport kiválasztása után kétféle célzási módszer áll rendelkezésre: Célzás és Megfigyelés.

Célzás: csak azokat a felhasználókat célozza, akik benne vannak a közönségben.

Megfigyelés: nem szűkíti le a hirdetés elérését, tehát nem csak a közönség tagjainak fog megjelenni a hirdetés. Itt lehetőség van növelni a Max CPC- t a közönség tagjaira, vagy csökkenteni a közönségen  kívüli felhasználókra.

Összegzés

A Google Shopping hirdetések megjelenése új lehetőségeket nyit meg a magyar e-kereskedőknek a termékeik hatékony promótálására és egy “kötelező” csatorna válik belőle, ami megkerülhetetlen lesz, ha tartani akarjuk a lépést a konkurensekkel.

A nemzetközi piacon már bizonyított hirdetési megoldás Magyarországon is meg fogja változtatni a PPC hirdetési szokásokat, mivel hatékonysága felülmúlja a megszokott keresési hirdetéseket.

Bízom benne, hogy ezzel az átfogó útmutatóval segíteni tudtam neked hatékonyan hirdetni a Google Shopping rendszerében, sok sikert hozzá!

Ha hasznosnak találtad ezt a cikket, akkor kérlek oszd meg, hátha másoknak is segíteni fog.

Hogyan duplázd meg a webshopod bevételét?

Iratkozz fel az INGYENES, 6 napos email kurzusra, mely egy keretrendszert ad a bevételed megkétszerezéséhez.

Share This